سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
شور جوانان و ازدواج جوانان
 
 
بزرگترین دریغها در روز رستاخیز دریغ مردى است که مالى را جز از راه طاعت خدا به دست آورد ، پس مردى آن را به ارث برد و در طاعت خداى سبحان انفاق کرد . او بدان انفاق به بهشت رفت و نخستین بدان راه دوزخ سپرد . [نهج البلاغه] 
»» 101 اما واگر نکاتی که هر دختر و پسر قبل از ازدواج باید بدانند شا


101 اما واگر
نکاتی که هر دختر و پسر قبل از ازدواج باید بدانند
شاید اگر در نگاه اول ساده باشد. خیلی ها می گویند اینکه دختر و پسر همدیگر را بخواهند و مهرشان به دل هم بیفتد دیگر تمام است. دیگر می ماند کارهای بزرگترها و تعیین وقت عقد و عروسی و مهریه و در آخر هم جهیزیه، اما به همین سادگی ها هم نیست. دختر و پسر قبل از ازدواج جدای از داشتن علاقه به یکدیگر خیلی نکات دیگر باید بدانند تا ازدواج موفقی داشته باشند، از نکات حقوقی و مذهبی گرفته تا روان شناسی، سلامت جنسی و... در این مقاله مهم ترین مسائل که یک زوج جوان قبل از ازدواج باید بدانند را در 101 نکته بررسی کرده ایم.

حفظ سلامت خانواده با آموزه های دینی
 
دکتر رحیم پورازغدی می گوید نباید گذاشت بخش مهمی از مسائل جامعه بی پاسخ بماند
سلامت جنسی موضوع حساسی است؛ این را، هم شمار اندک کلینیک های سلامت و هراس خانواده ها از بیان مشکلاتشان در این مورد نشان می دهند و هم صفحات ناچیز مطبوعات که کمتر به این موضوع می پردازند. اما واقعیت چیز دیگری است؛ این موضوع آن قدر مهم است که علمای دین ما و معصومان (ع) هم از آن غافل نمانده اند. سخنرانی دکتر رحیم پور ازغدی در کنگره سلامت جنسی هم در همین مورد بود؛ در مورد آموزه های دینی ای که برای حفظ سلامت خانواده ها مطرح شده اند. متن زیر گزیده ای از این صحبت هاست.
ورود به مباحثی مثل بحث سلامت جنسی و آسیب شناسی در رفتار جنسی مساله فوق العاده حساسی است و اگر از دو طرف یک مقدار زیاده روی بشود دو خطر، خانواده ها و جامعه ما را تهدید می کنند. از یک طرف در ورطه پرده دری و بی عفتی و حذف و حیا و اخلاق می افتیم و در گفت و گوهای اجتماعی و خانوادگی مرز بین حریم خصوصی و حریم عمومی برداشته می شود و یک مرتبه به نام آموزش جنسی یا آسیب شناسی به سمت آموزش های عجیب و غریب می رویم. گاهی تحت عنوان معالجه و مشاوره خانواده، این افراد را به چنین وادی ها می کشانند یا با ترفندهایی که مثلاً من به روش علمی برخورد می کنم و از مشکلات جامعه شناخت دارم و از این قبیل حرف ها، دختر و پسر جوان یا زن و شوهر را می کشند به وادی های عجیب و غریب به اسم اینکه شما بلد نیستید و باید آموزش ببینید. طرف دیگر هم خطری است که در بعضی خانواده های مذهبی ما که به اصطلاح تابع سنت های اخلاقی هستند و اهل عفت و حیا هستند وجود دارد. آنها توجه ندارند که ما یک چیزی هم به نام الگوی رفتار جنسی در خانواده مسلمان داریم؛ یعنی به تعبیر دوستان دکترین اسلامی در حوزه رفتار جنسی راجع به این مباحث ما روایات بسیار صریح داریم.
من تا مدت ها فکر می کردم چرا معلمان برجسته ما، معلمان بزرگ اخلاق و معنویت یعنی، پیامبر و اهل بیت (ص) که از نظر ما الگوی طهارت اخلاقی و ادب در زبان عفت و حیا هستند، در یک حریم خصوصی در توصیه به زن و شوهر و زنان و مردان، عباراتی که جز آموزش جنسی هیچ نام دیگری نمی توان روی آنها گذاشت و در عرف عادی وقتی که بحث می کنیم ممکن است اخلاق ادب یا خلاف حیا و خلاف اخلاق به نظر آید به کار می برند، ولی وقتی روشن بشود که حریم عمومی و حریم خصوصی دو نوع ادب و ادب حریم خصوصی با ادب حریم عمومی نباید مخلوط بشود، آن وقت می فهمیم که چرا دو دسته توصیه های ظاهرا متناقض اما در واقع هماهنگ در منابع اسلامی وجود دارد. یک سری توصیه های مهار جنسیت در حدی زنان و مردان اختلاط بیش از اندازه با هم نداشته باشند و از حد ضرورت بیشتر نشود در اسلام وجود دارد؛ مثل نگاه کردن زن و مرد در چشم همدیگر، زیاد با هم صحبت کردن، رفت و آمد کردن، روبه روی هم نشستن و در اتاق خلوت کردن، ازاین قبیل نکات بسیار داریم.
در روایات ما توصیه های اکید می شود که افسار گسیختگی جنسی باعث انهدام نه تنها اخلاق در جامعه و فروپاشی خانواده در جامعه می شود بلکه انواع بیماری های جسمی و روحی و اعصاب و روان و بیماری های کم کارکرد جنسی تا انحراف جنسی را پیش می آورد.
من عقیده دارم یک مساله مهم در کارآمد شدن حوزه و دانشگاه این است که نباید گذاشت بخش مهمی از مسائل واقعی جامعه ما روی زمین بماند، اینها از دانشگاه و حوزه پاسخ می خواهند. حالا یک نمونه اش هم بحث مسائل جنسی است. خب از یک طرف عفت و حیا و اخلاق مانع می شود ما حرف بزنیم که لازم هم هست و این همه مشکلات داخل جامعه از طرف دیگر. این سوء استفاده جریان هایی است که همین الان در رسانه ها آگهی تبلیغاتی می دهند؛ به عنوان اینکه شما بیایید ما اختلالات جنسی شما را حل می کنیم یا اینکه افراد با ناتوانی های جنسی بیایند به ما رجوع کنند ولی هیچ چیز هم پشتش نیست. جالب این است که ما توصیه های فراوانی در روایات داریم که می گوید زیاده روی یا تنوع طلبی افراطی و تحریکات نامشروع و آموزش های غیر اخلاقی نباشد چون عموماً فرد را علاوه بر تعادل اخلاقی، از تعادل جنسی هم خارج می کند از طرفی هم خانواده های دینی و اخلاقی بدانند که تقوا و معنویت تقرب به خدا بر خلاف اکثر معنویت ها که با غرایز بشری تضاد دارند، نه تنها تضاد ندارند بلکه در هماهنگی کامل با غرایز بشری تعریف شده است. طبیعت بشر و ماوراء الطبیعه بشر در کنار هم و در تعامل با هم دیده شده اند. همان پیامبری که می گوید به چه نحو نماز بخوان، چطور روزه بگیر، چطور سجده طولانی کن و چطور ذکر بگو، همان پیغمبر گفته است چطور به رختخواب برو. روایتی هست که امام حسین(ع) مهمانی داشت، دیدند یک کسی آمده است و چیزی آورده گفتند چیست؟ پاسخ دادند که روغن بنفشه آورده، روغن گل بنفشه. سید الشهدا(ع) برای موهایش روغن گل بنفشه سفارش می دهد، برای اینکه موهایش خوشبو و معطر و چرب باشد و رسیدگی بشود. اینها درس است. ما مرید کدام اهل بیتیم؟ حالا بنده که مو ندارم، شما و آنهایی که مو دارند یک فکری برای موهایشان بکنند. امام صادق فرمودند:« فالیحسن ولایته، هر کس مو می گذارد باید وقت بگذارد برای موهایش و به آن برسد و همیشه تمیز و مرتب باشد.» یحسن ولایته یعنی چه؟ یعنی مدیریت؛ یعنی درست مدیریت کنید موهایتان را، برایش وقت بگذارید و الافالیجزیه والا موهایتان را کوتاه کنید. اگر کسی عرضه ندارد وقت بگذارد برای موهایش، موهایش را کوتاه کند.
امام باقر(ع) در مورد ازدواج می گویند با زن طیب ازدواج کنید، زنی که خوشبو باشد و به خودش برسد. به مرد می گوید با همسرتان زیبا صحبت کنید، نه فقط درست صحبت کنید، زیبا صحبت کنید. کلمات قشنگ و عاشقانه انتخاب کنید با همسرتان صحبت کنید، هر چه به دهانتان می آید نگویید. ما می گوییم مترج، مترج یعنی سیگنال جنسی فرستادن، یعنی مرتب یک جوری بیرون آمدن که به مردم بخواهد بگوید به من نگاه کنید، مثلاً من هستم. حالا دقت کنید، همان قدر که اسلام می گوید زن در بیرون نباید آرایش بکند و پوشش باید داشته باشد درست عکس آن، از پیامبر (ص) در مورد زن خوب می پرسند، می فرمایند: زن مومن از نظر من کسی است که المترج الی زوجها. در خانه برای شوهرش مترج باشد.
یک خانمی در مدینه عطر فروشی داشت. می گویند بیشترین مشتری ش پیامبر(ص) بود که اسم او هست. در روایات است خانمی به نام هورا که در مدینه عطر فروش مشهوری داشت، از او پرسیدند بهترین مشتری تو کیست؟ می گوید پیغمبر (ص) می گویند چرا؟ می گفت برای اینکه هزینه ای که پیامبر (ص) خرج عطرش می کند چند برابرخرج غذا و چیزهای دیگر است. امام صادق (ع) فرمود:« سزاوار نیست زنی به خودش نرسد، به محض اینکه از خواب بیدار می شود. هم شب که به رختخواب می رود و هم صبح که بیدار می شود. مرد و زن باید نظیف و مرتب باشند.» در مورد زن می فرماید خودش را رها نکند حتی اگر می تواند یک گردنبند ساده وارزان هم به گردنش بیندازد و حتی اگر می تواند یک رنگی بزند به دست، آن موقع خضاب به دست می زدند، رنگ های دیگری نبود. امام صادق(ع) می فرماید:« خانم ها به خودشان برسند، آرایش بکنند.» بعد از امام می پرسند که مادربزرگم چی؟ امام می فرماید:« ولو پیرزن باشد».
دکتر علیرضا شیری، مدرس دانشگاه دانش آموخته روان شناسی یونگ دانشگاه آکسفورد، نکاتی را درباره نحوه برقراری ارتباط و انتخاب همسر و شناخت خود در دوره قبل از ازدواج مطرح می کند.
%روان شناسی

1-مهارت ارتباط
 
وقتی بلد نیستیم ارتباط برقرار کنیم، بعید است ازدواج خوبی داشته باشیم زیرا ازدواج به مهارت های ارتباطی بالایی احتیاج دارد. مهارتهای ارتباطی موضوع پیچیده ای نیست. در درجه اول ارتباط با خودمان باید درست باشد. کسی که خود کم بین است ارتباط هایی دارد نه به خاطر عشق و تعهد بلکه به خاطر اینکه ضعف های درونیش را پر کند. همسر چنین آدمی همیشه باید طوری عالی باشد که این آدم اعتماد به نفس نداشته اش را از او دریافت کند، این می شود یک رابطه انگلی عاطفی.

2- خودشیفته ای؟
 
تا وقتی خودشیفته هستی ازدواج نکن زیرا همیشه احساس می کنی حرف های تو، سلیقه تو، طرز حرف زدن تو، مطالعات تو، دینداری تو، اخلاقیات تو خیلی خاصند و همسرت باید فعلاً تو و رازهای نبوغت را کشف کند. آدم های خود شیفته به راحتی توانایی نادیده گرفتن احساسات و شعور شما را دارند و ممکن است به خودشان حق بدهند به راحتی شما را ناراحت کنند.

3- مراقب باش
 
مراقب آدم هایی باش که ظاهر اجتماعی موفقی دارند و خیلی حواسشان به همه جزئیات زندگی تو هست. گاهی این افراد زمینه اختلال شخصیتی پارانویا دارند یعنی شک و بدبینی. بدبین ها زندگی خود و شما را پس از ازدواج جهنم می کنند. آنها استعدادی عجیب و هوشی سرشار و عقلی ناقص دارند. تمام هم و غمشان این است که تو در نامزدی قبلی خود چه تجربیاتی داشته ای، به کدام رستوران ها رفته اید... و به این ترتیب همه ساعاتی که باید صرف رشد تو در ارتباط عاطفی ات شود، حرام قانع کردن یک آدم مریض می شود. در دوره نامزدی می شود رفتارهای افراد شکاک را شناخت یادت باشد شکاک ویروسی در تو می زند که بعداً توجه نورمال یک آدم نورمال را خیلی کم وناکافی ببینی.

4-مراقب باش
 
مراقب باش خیلی کمال طلب نباشی زیرا کمال طلب Perfectionist چنان همه چیز را سخت می گیرد ( نامزدی/ مراسم عروسی/ تشریفات بعد از ازدواج) که زندگی جهنم می شود.کمال طلب ها فقط وارد بخش هایی از زندگی می شوند که برنده بشوند و لذت بسیاری از فرصت های ناب زیستن را از دست می دهند.

5-چسبندگی عاطفی
 
این روزها مراقب «چسبندگی عاطفی» هم باید بود، منظورم اعتیاد هیجانی است. بعضی از دختران و پسران هستند که به شدت احتیاج دارند که از آنها مراقبت شود؛ در حالی که ما در زندگی خودمان بیشتر موظفیم حال خود را ردیابی کنیم. مردانی این چنین توقع دارند که شما همیشه مرتب خوش اخلاق باشید . این مردان درکی شبیه به مادر از همسرشان دارند مادر زنی است همیشه دردسترس، مهربان وحامی، همسر اگر این چنین باشد، اول از همه خودش درهم می شکند زیرا ما بناست فقط برای فرزندانمان تا این حد دردسترس باشیم. برای شوهر باید همسری کرد.

6-اعتیاد هیجانی
 
هر چقدر نگران اعتیاد به مخدر در نامزدتان هستید، بترسید از اینکه طرف اعتیاد هیجانی داشته باشد؛ یعنی همیشه باید چیز جدیدی در زندگی اش باشد تا او احساس رضایت بکند. حالا این تغییر ممکن است تغییر زود به زود شغل و رشته تحصیلی و مطالعات آزاد او باشد یا ممکن وارد ارتباط های او بشود. چنین ازدواج هایی خطرناکند زیرا دائم باید مدام مراقب همسرتان باشید.

7-فلسفه ازدواج
 
شاید از فلسفه ازدواج شنیده باشید. ازدواجی موفق است که همه چیز شما نباشد. ما حال خودمان را از چند منبع می گیریم: خانواده/ کارخوب/ تحصیلات/ تاثیرگذاری اجتماعی/ دوستان خودمان / ازدواج. وقتی همه حال خوب خود را به عهده همسر بگذاریم یا نامزدتان به عهده شما بگذارد، بازی بسیار خطرناکی آغاز شده است زیرا هیچ انسانی چنین قابلیتی ندارد که در دراز مدت شما را خوشحال نگه دارد.

8-الگوی رابطه
 
نیم نگاهی به روابط نامزدتان با خانواده اش بیندازید زیرا الگوی رابطه او با مادر و پدرش کلیدهای زیادی در اختیار شما قرار می دهد؛ مثلاً در دوره نامزدی هر بار که با فرهاد بیرون رفته ای، مادرش ده بار تماس گرفته است یا مادر نازنین دائم ساعت ورود و خروج این دختر 25 ساله را چک می کند. معنی اش این است که در این خانه فضای کنترل زیادی حاکم است وخانواده برای حریم شخصی خیلی اهمیت قائل است؛ بنابراین اگر روزی دیدی همسر تو (دختر این خانواده) دارد پیامک های تلفن همراه تو را بدون اجازه تو می خواند، نباید شاخ در بیاری و ورم کنی زیرا هرگز به حریم شخصی او احترامی گذاشته نشده که الان اواین ادب را بلد باشد.

9-دقت کنید
 
شاید یکی از دلایل طلاق در ایران مسائل جنسی باشد. بدون رودربایستی باید هشدار داد که دانش جنسی خود را با کلاس ها وکتاب های خوب و سوال کردن از متخصصان بالا ببرید. به شدت تاکید دارم به سلیقه جنسی خود احترام بگذارید؛ مثلاً اگر خواستگار شما بسیار لاغر است و شما از چنین وضعیت فیزیکی خوشتان نمی آید، اگر چیزهای خوب دیگرش را پذیرفته اید،خوب است به او نیز این سلیقه خود را اطلاع دهید تا کمی تغییرش دهد. خیلی ظریف باید از شباهت نیازهایی از این دست در خود و نامزدتان مطلع باشید تا بعداً گرفتاری ایجاد نشود.
توصیه های دکتر بهنام اوحدی، روانپزشک، برای دختران و پسرانی که قصد ازدواج دارند، بیشتر در مورد همتایی های لازم برای ازدواج است. او می گوید:« به طور کلی آنچنان که در ازای تاریخ آدم ها آزموده شده، همتایی هایی برای ازدواج لازم است تا بسته به شرایط اجتماعی و فرهنگی، خانواده نو پدید ساختاری نیرومند، استوار و پایدار داشته باشد.» از نظر دکتر اوحدی نکات مهمی که در مشاوره ازدواج باید به دقت ارزیابی شود اینها هستند:



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » lpln ( چهارشنبه 90/12/10 :: ساعت 3:47 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

دیافراگم
بهداشت ازدواج
آیا فرزندم دختر است؟
آسیب دیدگی اسپرم پدر در اثر زندگی ناسالم به نسل‌های بعدی منتقل م
عوامل جسمانی و ژنتیکی در ازدواج
ازدواج در چه سنی بهتر است؟
ازدواج موفق
زمانی برای ازدواج نکردن!
روان شناسی و تقسیم بندی انواع عشق
من یک دختر مضطربم، با نامزد شکاکم چه کنم؟ 1- دختر 20 ساله ای هست
رابطه هایتان را بشناسید فکر می کنید چند جور ارتباط داریم؟ در ج
راه کم هزینه را بروید در شرایطی که دو نفر کم و بیش یکدیگر را پس
بهداشت روانی ازدواج در یک نگاه بهداشت روانی بحثی بسیار تخصصی د
101اما و اگر %جامعه شناسی 65- مثل هم اگر انتظار دارید همسرتا
101اما و اگر دکتر محسن ایمانی- روان شناس و استاد دانشگاه تربیت
[همه عناوین(43)]


وجوه اشتراک اسلام و مسیحیت در ازدواج دیدگاه‌های مشترک اسلام و[2] . یادم تو را فراموش! وسوسه همیشه دردسرساز است؛ وسوسه ورود به رابط . کاتی مهم و کلیدی برای جوانان در آستانه ازدواج :: تناسب فرهنگی . 101 اما واگر 101 اما واگر روانپزشکی 10-همتایی شخصی بنابر ای . 101 اما واگر نکاتی که هر دختر و پسر قبل از ازدواج باید بدانند شا . 101اما و اگر %جامعه شناسی 65- مثل هم اگر انتظار دارید همسرتا . 101اما و اگر دکتر محسن ایمانی- روان شناس و استاد دانشگاه تربیت . 22 نکته برای صبح زود بیدار شدن در زیر 22 نکته برای رسیدن به عاد . 8 تصور اشتباه در مورد ازدواج 1- ازدواج منافع بیشتری برای مردان ن . ازدواج در چه سنی بهتر است؟ موضوع ازدواج جوانان از جمله مسایلی ا . ازدواج موفق پژوهش درباره آنچه موجب موفقیت ازدواج می شود، نشان م . اصلی و فرعی کردن معیارها؛ اولین گام در انتخاب همسر انسان موجودی . با احتیاط پای سفره عقد بنشینید * مختصری از امور روزانه خود را ذک . بررسی تطبیقی ازدواج در اسلام و مسیحیت اهداف مستقیم ازدواج که در . بهداشت روانی ازدواج در یک نگاه بهداشت روانی بحثی بسیار تخصصی د . چگونه پیشنهاد ازدواج دهیم؟ دادن پیشنهاد ازدواج بی شک یکی از مهم . دختران و پسران بخوانند زوج مناسب برای دخترخانم ها دخترهایی که . دور ریختنی های بعد از ازدواج ازدواج یکی از قدیمی ترین پیوندهای ا . دوستی قبل از ازدواج آیا دوستی های قبل از ازدواج، برای شناخت بیش . رابطه هایتان را بشناسید فکر می کنید چند جور ارتباط داریم؟ در ج . راه کارهایی برای ازدواج مجدد ازدواج به خودی خود عملی دلهره آور ا . راه کم هزینه را بروید در شرایطی که دو نفر کم و بیش یکدیگر را پس . روان شناسی و تقسیم بندی انواع عشق با این که کمتر از ده سال از ز . روانشناسی ازدواج ازدواج، شباهت و تفاوت ها از زمان های خیلی دور . زمانی برای ازدواج نکردن! همان طور که نشانه هایی خاص آماده بودن . سوالات روز خواستگاری برای اینکه ازدواج موفقی داشته باشید لازم اس . کی با کی ازدواج کنه؟ کدام شخصیت ها به درد هم می خورند؟ ازدواج . من یک دختر مضطربم، با نامزد شکاکم چه کنم؟ 1- دختر 20 ساله ای هست . منفعل ترین ضلع مثلث در مواردی « آگاهی ها» برای تصمیم گیری درست ب . مهم ترین معیارهای فراموش شده . نامزدی موفق (2) وقتی نامزد کوچک بود یکی از چیزهایی که باید در . هشت راز ازدواج موفق اگر احساس می کنید بعد از ازدواج رابطه تان با .
 

>> بازدید امروز: 8
>> بازدید دیروز: 3
>> مجموع بازدیدها: 91685
» درباره من «

شور جوانان و ازدواج جوانان

.::مرجع کد آهنگ::.

.::دریافت کد موزیک::.



» پیوندهای روزانه «

کفش مردانه ADIDAS مدل MCLAREN
جوراب جادویی نانو ساید
[آرشیو(2)]

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «
دیار عاشقان
چم مهر
یار امام زمان (عج)
کارواش خانگی همه کاره جت مینی
پنکه خورشیدی ماشین AUTO COOL
اسپایکا
فروشگاه بیستِ بیست
توس بازار
چرخ خیاطی
فروش اینترنتی
گنجدونی
۩۞۩ تنهاترین تنها ۩۞۩
منجی بشر
Mystery
اسیرعشق
مشتاقی و مهجوری
لی مین هو
اتشنشانی بنادر کشور
زیرگنبد کبود
ما تا آخرایستاده ایم
♥ کلبه دلتنگی من ♥
قصرماشین
بلور نازک احساس
سرزمین رویا
شگفتی های قرآن کریم ...
*×*عاشقانه ای برای تو*×*
گوناگون
فرمانده آسمانی من
ی عاشق دیوانه
عاشقتم
گوچــــــــی جــــونم GUCCI
حجاب ناب
ســــــــکــــوت
شلوغ پلوغ
patomat
ماه نگار- گالری هنر های من و دوستم
بمب خنده
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
اعداداوّل ، رازی پنهان
mystery
مهدی یاران
سوالات کنکور دکتری
شور و ازدواج و خواستگاری جوانان
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
آرزوهای من...
کلاه بافتنی
ساعت دیواری فانتزی
چرخ خیاطی
خرید اینترنتی مینی پنکه ASD Minifan، مینی پنکه ASD Minifan جدید،
قالب بستنی ساز کودک
چرخ جادویی چراغ دار
ست سارافون ودامن شلواری نیلوف
گوشی نوکیا 1110، خرید اینترنتی گوشی نوکیا 1110
هسته گیر آلبالو
بسته بزرگ اشتغال زایی و کسب درآمد
روان شناسی * 心理学 * psychology
عمو همه چی دان
شاره کم سنه
وبلاگ شخصی محمد
شگفتی های دنیا
گلچین اینترنتی
ღ♥ღعشقღ♥ღ
جکدونی عمو حسن
تی وی مارکت
راه و چاه
میهن کالا
نمونه سوالات پیش دانشگاهی و متوسطه رشته های ریاضی، تجربی، انسانی
فروشگاه گل آمیتیس - حسن آباد جرقویه اصفهان
تخم مرغ شکن Egg Cracker
فروش ویژه ساعت مچی
منابع آزمون کارشناسی ارشد کلیه رشته ها
اتیسم، اتیستیک، آسپرگر، رت، اختلالات نافذ رشد
خانه داری، گل آرایی، دوخت لباس زنانه و مردانه، تزیین منزل
زنان
یادتم یادم باش
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
افسانه خورشید و ماه
کلاه کپ رپری طرح طهران
کیف زنانه مجلسی ورنیgucci
عکس های جالب و متحرک
【∂Đιss ℓσνє ℓ
چالش
سروش مارکت
دلنوشته های یه دختراسفندی

» صفحات اختصاصی «

» لوگوی لینک دوستان «



» طراح قالب «