سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
شور جوانان و ازدواج جوانان
 
 
خداوند، بخشایشگر است و بخشش رادوست دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله] 
»» من یک دختر مضطربم، با نامزد شکاکم چه کنم؟ 1- دختر 20 ساله ای هست

من یک دختر مضطربم، با نامزد شکاکم چه کنم؟
1- دختر 20 ساله ای هستم که در مقابل افراد تازه ای که با آنها آشنا می شوم، دستپاچه و مضطرب می شوم و در برقراری ارتباط مشکل پیدا می کنم. همیشه هم نگران این هستم که دیگران راجع به من ارزیابی منفی داشته باشند و نسبت به توانایی های اجتماعی خودم تردید دارم. چه کنم؟

پاسخ:

نکته اول: بناست یک آدم طبیعی جلوی آدم های تازه کمی دستپاچه شود؛ یعنی اگر یک نفر ما را برای بار اول ببیند و خیلی عادی برخورد کند اتفاقاً ما مضطرب می شویم که او چرا این قدر راحت است! اما بعد از مدتی این مسأله مهم می شود. یعنی اگر بعد از گذشت یک ساعت همچنان با فرد جدید احساس اضطراب داشته و دلواپس باشیم، به نظر می رسد باید از درمانگران کمک بگیریم. اختلالات اضطرابی Anxiety Disorder دسته وسیعی از اختلالات روانپزشکی را شامل می شوند و با ترکیبی از روان درمانی و در صورت لزوم داروهای ضداضطراب می توان آنها را مداوا کرد.
نکته دوم: سؤال شما یک نکته دیگر هم دارد و آن ارزیابی منفی از توانمندی های خود است. ما از کجا می فهمیم زیبا هستیم یا خوش اخلاقیم؟ مطمئنم بخش مهمی از این تصویری که از خودمان می بینیم ( خودانگاره در تعابیر روان شناسی) محصول حرف های بقیه است و بخشی از آن هم ارزیابی های خودمان از کیستی و رفتارمان است. مثلاً یک دختر 14 ساله خیلی دقت می کند که والدینش، خانواده اش و همکلاسی هایش درباره او چه نظری می دهند. اما وقتی می رسیم به یک دختر 20 ساله، دیگر لازم نیست حرف های بقیه را درباره خودش، رفتارش و شخصیتش دربست قبول کند. او در حدی زندگی کرده و فردیتی داشته . در این صورت چه بسا بقیه بگویند او خوش اخلاق نیست. او باید بتواند از خودش دفاع منطقی کرده و به تعبیری از خودش حمایت عاطفی کند. شما گفته اید که نسبت به توانایی های اجتماعی خود تردید دارم. احتمال ما این است که منظور شما از توانایی های اجتماعی عبارت است از:
*توانایی صحبت کردن و اظهار نظر برابر جمع
*توانایی اعلام خواسته های خود به خانواده و دیگران
*توانایی مدیریت عاطفی در برابر پیشنهادهای عاطفی
*توانایی کسب موقعیت خوب تحصیلی و کاری
با اینکه مهارت هایی این چنینی مطلوبتان است اما در نظر بگیرید که در 20 سالگی لازم نیست خیلی هم عالی بی نقص باشید، به خودتان اجازه اشتباه بدهید و گاهی به این اشتباهات بخندید چون بسیاری از مهارت های فوق قابل یادگیری و آموزش هستند.
2. در برخورد با مردی که اظهار علاقه شدیدی می کند و خیلی هم شکاک است و شکش را هم به علت عشق زیاد، می داند چه باید کرد؟

پاسخ:

 

شکاک بودن paranoia یک اختلال شخصیت personality disorder است. شما فردی را می بینید که در برابر کوچک ترین کارهای شما رفتاری آشفته دارد. معمولاً هم باهوش است و موقعیت اجتماعی خوبی دارد. فکر نکنید بیماران شکاک کسانی هستند که در سطوح پایین جامعه و با چهره ای ترسناک زندگی می کنند. اتفاقاً خیلی از این بیماران تحصیلات بالایی هم دارند. ولی به علت نقایص دوران کودکی و ناامنی های عاطفی کودکی تبدیل به کسانی می شوند که دائم اشتغالات ذهنی بیخودی درباره خیانت و ترک شدن دارند. خود این افراد وارد درمان نمی شوند زیرا دکترها و درمانگران را هم همدست شبکه افراد خائن اطراف خود می دانند. از طرفی نمی شود اگر من در رابطه ام لغزشی کرده باشم و بعد هر از گاهی او که چشمش ترسیده از من سؤالاتی می کند، انگ شکاکیت بهش بزنم و خودم را خلاص کنم. شک در جایی خطرناک است که فقط براساس ذهنیت خود بی طرف، بافته می شود و شواهدی غیرمرتبط دارد. حالا سؤال این است که با این آدم می توان ادامه داد یا نه؟ کارشناس ها می گویند نه! این ریسک را نکنید.
سؤال این است که آیا می توانم او را با عشقم عوض کنم تا به من اعتماد پیدا کند؟ جواب خیر است. چون او بیمار است و محور اصلی تفکرش این است که شما متهمی هستید که او هنوز نتوانسته مچتان را بگیرد!
سعی کنید از نامزد شکاکتان فاصله بگیرید، مدت ها طول می کشد تا از خطر رفتارهای تند او در امان بمانید( تهدید و حتی آسیب فیزیکی و اجتماعی و خانوادگی)
البته این نکته را هم بدانید که این کار بی عوارض نیست و چند مصیبت سر کسی می آید که از نامزد شکاکش جدا شده است:
1. در رابطه بعدی احساس می کند طرف دوستش ندارد، چون فرد بدی اگر نرمال باشد مگر چند بار در روز به ما زنگ می زند؟ مگر تلفن چک می کند که اشغال هست یا نیست؟ مگر ای میل های ما را دائماً می خواند؟ مگر ساعت رفت و آمد ما را دقیق چک می کند؟ مگر پیامک های ما را می خواند؟ توجه آدم نرمال به ما، نرمال است و این می شود که فرد در مقایسه با نفر قبلی که شکاک بوده، احساس بی توجهی می کند که پر واضح است غلط است.
2. کلی طول می کشد تا عزت نفس تحقیر شده خود را ترمیم کند.
منبع: همشهری جوان، شماره 290

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » lpln ( چهارشنبه 90/12/10 :: ساعت 4:19 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

دیافراگم
بهداشت ازدواج
آیا فرزندم دختر است؟
آسیب دیدگی اسپرم پدر در اثر زندگی ناسالم به نسل‌های بعدی منتقل م
عوامل جسمانی و ژنتیکی در ازدواج
ازدواج در چه سنی بهتر است؟
ازدواج موفق
زمانی برای ازدواج نکردن!
روان شناسی و تقسیم بندی انواع عشق
من یک دختر مضطربم، با نامزد شکاکم چه کنم؟ 1- دختر 20 ساله ای هست
رابطه هایتان را بشناسید فکر می کنید چند جور ارتباط داریم؟ در ج
راه کم هزینه را بروید در شرایطی که دو نفر کم و بیش یکدیگر را پس
بهداشت روانی ازدواج در یک نگاه بهداشت روانی بحثی بسیار تخصصی د
101اما و اگر %جامعه شناسی 65- مثل هم اگر انتظار دارید همسرتا
101اما و اگر دکتر محسن ایمانی- روان شناس و استاد دانشگاه تربیت
[همه عناوین(43)]


وجوه اشتراک اسلام و مسیحیت در ازدواج دیدگاه‌های مشترک اسلام و[2] . یادم تو را فراموش! وسوسه همیشه دردسرساز است؛ وسوسه ورود به رابط . کاتی مهم و کلیدی برای جوانان در آستانه ازدواج :: تناسب فرهنگی . 101 اما واگر 101 اما واگر روانپزشکی 10-همتایی شخصی بنابر ای . 101 اما واگر نکاتی که هر دختر و پسر قبل از ازدواج باید بدانند شا . 101اما و اگر %جامعه شناسی 65- مثل هم اگر انتظار دارید همسرتا . 101اما و اگر دکتر محسن ایمانی- روان شناس و استاد دانشگاه تربیت . 22 نکته برای صبح زود بیدار شدن در زیر 22 نکته برای رسیدن به عاد . 8 تصور اشتباه در مورد ازدواج 1- ازدواج منافع بیشتری برای مردان ن . ازدواج در چه سنی بهتر است؟ موضوع ازدواج جوانان از جمله مسایلی ا . ازدواج موفق پژوهش درباره آنچه موجب موفقیت ازدواج می شود، نشان م . اصلی و فرعی کردن معیارها؛ اولین گام در انتخاب همسر انسان موجودی . با احتیاط پای سفره عقد بنشینید * مختصری از امور روزانه خود را ذک . بررسی تطبیقی ازدواج در اسلام و مسیحیت اهداف مستقیم ازدواج که در . بهداشت روانی ازدواج در یک نگاه بهداشت روانی بحثی بسیار تخصصی د . چگونه پیشنهاد ازدواج دهیم؟ دادن پیشنهاد ازدواج بی شک یکی از مهم . دختران و پسران بخوانند زوج مناسب برای دخترخانم ها دخترهایی که . دور ریختنی های بعد از ازدواج ازدواج یکی از قدیمی ترین پیوندهای ا . دوستی قبل از ازدواج آیا دوستی های قبل از ازدواج، برای شناخت بیش . رابطه هایتان را بشناسید فکر می کنید چند جور ارتباط داریم؟ در ج . راه کارهایی برای ازدواج مجدد ازدواج به خودی خود عملی دلهره آور ا . راه کم هزینه را بروید در شرایطی که دو نفر کم و بیش یکدیگر را پس . روان شناسی و تقسیم بندی انواع عشق با این که کمتر از ده سال از ز . روانشناسی ازدواج ازدواج، شباهت و تفاوت ها از زمان های خیلی دور . زمانی برای ازدواج نکردن! همان طور که نشانه هایی خاص آماده بودن . سوالات روز خواستگاری برای اینکه ازدواج موفقی داشته باشید لازم اس . کی با کی ازدواج کنه؟ کدام شخصیت ها به درد هم می خورند؟ ازدواج . من یک دختر مضطربم، با نامزد شکاکم چه کنم؟ 1- دختر 20 ساله ای هست . منفعل ترین ضلع مثلث در مواردی « آگاهی ها» برای تصمیم گیری درست ب . مهم ترین معیارهای فراموش شده . نامزدی موفق (2) وقتی نامزد کوچک بود یکی از چیزهایی که باید در . هشت راز ازدواج موفق اگر احساس می کنید بعد از ازدواج رابطه تان با .
 

>> بازدید امروز: 10
>> بازدید دیروز: 3
>> مجموع بازدیدها: 91687
» درباره من «

شور جوانان و ازدواج جوانان

.::مرجع کد آهنگ::.

.::دریافت کد موزیک::.



» پیوندهای روزانه «

کفش مردانه ADIDAS مدل MCLAREN
جوراب جادویی نانو ساید
[آرشیو(2)]

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «
دیار عاشقان
چم مهر
یار امام زمان (عج)
کارواش خانگی همه کاره جت مینی
پنکه خورشیدی ماشین AUTO COOL
اسپایکا
فروشگاه بیستِ بیست
توس بازار
چرخ خیاطی
فروش اینترنتی
گنجدونی
۩۞۩ تنهاترین تنها ۩۞۩
منجی بشر
Mystery
اسیرعشق
مشتاقی و مهجوری
لی مین هو
اتشنشانی بنادر کشور
زیرگنبد کبود
ما تا آخرایستاده ایم
♥ کلبه دلتنگی من ♥
قصرماشین
بلور نازک احساس
سرزمین رویا
شگفتی های قرآن کریم ...
*×*عاشقانه ای برای تو*×*
گوناگون
فرمانده آسمانی من
ی عاشق دیوانه
عاشقتم
گوچــــــــی جــــونم GUCCI
حجاب ناب
ســــــــکــــوت
شلوغ پلوغ
patomat
ماه نگار- گالری هنر های من و دوستم
بمب خنده
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
اعداداوّل ، رازی پنهان
mystery
مهدی یاران
سوالات کنکور دکتری
شور و ازدواج و خواستگاری جوانان
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
آرزوهای من...
کلاه بافتنی
ساعت دیواری فانتزی
چرخ خیاطی
خرید اینترنتی مینی پنکه ASD Minifan، مینی پنکه ASD Minifan جدید،
قالب بستنی ساز کودک
چرخ جادویی چراغ دار
ست سارافون ودامن شلواری نیلوف
گوشی نوکیا 1110، خرید اینترنتی گوشی نوکیا 1110
هسته گیر آلبالو
بسته بزرگ اشتغال زایی و کسب درآمد
روان شناسی * 心理学 * psychology
عمو همه چی دان
شاره کم سنه
وبلاگ شخصی محمد
شگفتی های دنیا
گلچین اینترنتی
ღ♥ღعشقღ♥ღ
جکدونی عمو حسن
تی وی مارکت
راه و چاه
میهن کالا
نمونه سوالات پیش دانشگاهی و متوسطه رشته های ریاضی، تجربی، انسانی
فروشگاه گل آمیتیس - حسن آباد جرقویه اصفهان
تخم مرغ شکن Egg Cracker
فروش ویژه ساعت مچی
منابع آزمون کارشناسی ارشد کلیه رشته ها
اتیسم، اتیستیک، آسپرگر، رت، اختلالات نافذ رشد
خانه داری، گل آرایی، دوخت لباس زنانه و مردانه، تزیین منزل
زنان
یادتم یادم باش
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
افسانه خورشید و ماه
کلاه کپ رپری طرح طهران
کیف زنانه مجلسی ورنیgucci
عکس های جالب و متحرک
【∂Đιss ℓσνє ℓ
چالش
سروش مارکت
دلنوشته های یه دختراسفندی

» صفحات اختصاصی «

» لوگوی لینک دوستان «



» طراح قالب «